Jak “oskubać” seniora – UWAGA nowa metoda naciągaczy

0

Wyobraźnia ludzka nie zna granic. Tym razem niestety wykorzystywana jest w mało chlubnych celach naciągania i oszukiwania ludzi, zwłaszcza starszych. Prezes UOKiK wszczął postępowanie przeciwko jednej z firm, która utrudnia odstąpienie konsumentom od umowy.

Była metoda na wnuczka, były pokazy garnków i puchowych kołder przyszedł czas … na żerowanie na strachu przed chorobami. Mamy nową falę wymuszanych umów, z których trudno jest się wycofać.  Obecnie trwają “żniwa” na “usługi okołomedyczne”, a dokładnie “wciskanie” różnego rodzaju akcesoriów rehabilitacyjnych.

Jak wygląda cały proceder, na który powinniśmy wyczulić starsze osoby w rodzinie, ponieważ to one najczęściej padają ofiarami nowej “akcji marketingowej”.
Po pierwsze telefon z zaproszeniem na bezpłatne badanie profilaktyczne, potem kolejny z potwierdzeniem, czy osoba zaproszona na pewno się pojawi.

– Dwa dni przed badaniem oraz tego samego dnia dostałam kilka telefonów z NMEDICAL, czy na pewno się zgłoszę i wręcz zapewniali, że nie ponoszę żadnych kosztów – opowiada jedna z poszkodowanych, która zwróciła się z prośbą o interwencję do Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Lubinie.

Na miejscu spotkania spisywane są dane w dowodu osobistego przybyłych potem odbywa się około 5 minutowe badanie polegające na trzymaniu w ręce podobnego do podłużnej latarki przedmiotu podłączonego do komputera. Po jego zakończeniu potencjalny pacjent zostaje poinformowany o możliwych zagrożeniach dla swojego zdrowia i życia. We wnioskach, które wpłynęły do Rzecznika Konsumentów powtarzają się podobne diagnozy – zagrożenie np. chorobami sercowo-naczyniowymi, czy udarem mózgu. Zaraz po przekazaniu informacji o możliwych poważnych chorobach organizatorzy spotkania proponują np. zakup maty, która ma poprawić stan zdrowia.

W trakcie zachwalania wyjątkowego produktu i jego niemalże “ozdrowieńczych” właściwości “zapominają” jednak poinformować potencjalnego klienta o faktycznych kosztach takiego zakupu. Niewielka nawet oznaka zainteresowania ze strony klienta i prowadzący spotkanie z miejsca obdzwania banki i “załatwia” w imieniu konsumenta kredyt na zakup np. wyżej wspomnianej maty rehabilitacyjnej w ramach programu medycznego NMedical, którego koszt jest szacowany na ponad 5.500,00 zł.

Ze skarg konsumentów, które wpłynęły do UOKiK wynika, iż:
– rzekome badania były wykonywane przez przedstawicieli spółki NMedical (działającej również pod marką NovuMedical), a nie pracowników służby zdrowia,
– skuteczność urządzenia wykorzystywanego do badania nie została potwierdzona badaniami klinicznymi,
– po zakończeniu “badania” konsumenci zapraszani są na bezpłatny wykład, a następnie indywidualne konsultacje z interpretacją wyników badań, podczas których przedstawiciele NMedical sugerują konsumentom, iż ich stan zdrowia jest zagrożony, a remedium może być udział w programie medycznym NMedical, który obejmuje m.in. zakup maty rehabilitacyjnej.

Przy  próbach odstąpienia od umowy konsumenci otrzymywali informację odmowną. Firma zasłaniała się ustawą o prawach konsumenta, która dotyczy m.in. osób kupujących na pokazach, nie obowiązuje jednak przy umowach na usługi medyczne.

Zdaniem UOKiK, ustawowe wyłączenie prawa do odstąpienia od umowy nie ma zastosowania w przypadku umów zawieranych przez przedstawicieli NMedical. Ponieważ wspomniane wyłączenie dotyczy usług zdrowotnych, które są wykonywane przez osoby z fachową wiedzą medyczną, a nie pracowników marketingu.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów obecnie prowadzi postępowanie mające  na celu zbadanie możliwości odstąpienia od umów o usługi medyczne. Aktualnie prowadzone są postępowania przeciwko: NMedical (działającej również pod marką NovuMedical), Centrum Medycznemu św. Franciszka (inna nazwa: Mazowieckie Centrum Medyczne oraz MedicalM2 (inna nazwa: Centrum Medyczne Rehabilitacji i Fizjoterapii).

Osoby, które brały udział w podobnych pokazach mogą kontaktować się z biurem Rzecznika Konsumentów.

W Lubinie skargi oraz porady możemy otrzymać w budynku Starostwa Powiatowego w Lubinie (pokój nr 29)
ul. Jana Kilińskiego 12b
59-300 Lubin

Biuro jest czynne:
poniedziałek – piątek: 8:00 — 16:00
Telefon: 76/746-71-30

Comments

comments

Udostępnij.

Comments are closed.